04 września 2025

Trudny powrót do szkoły? Jak skutecznie wspierać dziecko w adaptacji 

BM GROUP SP.Z.O.O  NIP:1133112135 al. Stanów Zjednoczonych 26a, Warszawa

Polityka prywatności


Rejestracja tel. :

Poniedziałek-Piątek

9:00-21:00

Placówka czynna:

Poniedziałek - Piątek
12:00 - 21:00

 

al. Stanów Zjednoczonych 26a
03-964 Warszawa

Partnerzy

Sposoby płatności

Regulamin

Kontakt

Nasz zespół

Blog

yellow and blue color paper

Wrzesień. Dla większości rodziców to mieszanka ulgi i… narastającego niepokoju. Z jednej strony cieszymy się, że wakacyjny chaos dobiegł końca, z drugiej — z niepokojem obserwujemy swoje dzieci. Czy poradzą sobie z nowymi wyzwaniami? Czy adaptacja do szkoły/przedszkola przebiegnie gładko? Oczekujemy, że powrót do rutyny będzie prosty, ale rzeczywistość bywa o wiele bardziej złożona. Nawet jeśli dziecko na pozór jest radosne, stres związany ze zmianą dotyka zarówno najmłodszych, jak i tych, którzy wkraczają w kolejny, poważniejszy etap edukacji.

 

Jako specjaliści, wiemy, że w cyklu edukacyjnym dziecka istnieją dwa ważne, najbardziej wymagające progi: wejście w pierwszą klasę oraz przejście do klasy czwartej. Oba te momenty wymagają od dziecka ogromnej mobilizacji, a od rodziców — szczególnej czujności i wsparcia. Zrozumienie, co dzieje się w głowie dziecka we wrześniu, to pierwszy krok do zminimalizowania lęku przed szkołą i zapewnienia mu dobrego startu.

 

Adaptacja w klasie 1: wrota do nowego świata

 

 

 

Nowe zasady, nowa Pani: Jak pomóc dziecku w 1 klasie przez pierwsze tygodnie

 

Przekroczenie progu szkoły podstawowej to kolosalna zmiana. Przedszkolny luz, zabawa i jedna, kochana „Pani” odchodzą w niepamięć. Pojawia się system, ławki, dzwonki i potrzeba dłuższego skupienia. To wyzwania, które dla 6- czy 7-latka bywają przytłaczające.

 

Wyzwania pierwszoklasisty:

  • Zmiana otoczenia i rutyny: Większa grupa, nowe zasady, potrzeba bycia cicho i skupionym przez dłuższy czas.

  • Wymóg samodzielności: Trzeba samemu się spakować, pamiętać o śniadaniu, znaleźć salę.

  • Wzrost lęku separacyjnego: Po wakacjach lęk przed rozstaniem często wraca ze zdwojoną siłą, prowadząc do fizycznych dolegliwości, takich jak ból brzucha.

 

Praktyczne sposoby wspierania adaptacji:

  • Rytuał pożegnania (krótki i ciepły): Ustalcie krótki, ale ciepły i konkretny rytuał (np. jeden uścisk, dwa całusy, zdanie: „Baw się dobrze, wracam po Ciebie po obiedzie”). Unikaj przeciągania rozstania – to tylko wzmacnia lęk przed szkołą wrzesień. Dziecko musi wiedzieć, że ufasz mu, że sobie poradzi.

  • Strefa bezpiecznej rutyny w domu: Przywróćcie stałe godziny snu i posiłków. Rutyna to dla małego dziecka poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności. To fundament, który pozwala mu zmierzyć się z chaosem szkolnym.

  • Rozmowa o emocjach: Daj przestrzeń na smutek, złość i lęk. Powiedz: „Rozumiem, że Ci ciężko. Szkoła jest nowa. Też byłem/byłam zestresowana. Ale poradzisz sobie, wierzę w Ciebie”. Nazywanie trudnych emocji jest pierwszym krokiem do ich regulacji.

 

 

 

Klasa 4: wielka zmiana, duże wyzwania 

 

Czwarte piętro edukacji: Jak przejść z nauczania początkowego do świata przedmiotów

 

 

 

 

O ile adaptacja w klasie 1 jest wyzwaniem emocjonalnym i środowiskowym, o tyle klasa 4 to skok w wymaganiach czysto dydaktycznych i organizacyjnych. W wieku 10-11 lat dziecko staje w obliczu rewolucji:

  • Wielu nauczycieli: Koniec z jedną, stałą Panią. Teraz jest Pani od polskiego, Pan od historii... Każdy z innymi wymaganiami i stylem pracy.

  • Organizacyjny chaos: Konieczność pamiętania o wielu podręcznikach, zeszytach, terminach i pracach domowych. To moment, w którym ujawniają się trudności w 4 klasie związane z funkcjami wykonawczymi.

  • Wzrost wymagań: Materiał staje się abstrakcyjny, pojawia się oczekiwanie samodzielności w planowaniu i odrabianiu lekcji.

 

 

Wsparcie dla czwarteklasisty:

  • System "teczki" i plannery: Pomóż dziecku w organizacji. Stwórzcie system kolorowych teczek lub segregatorów – po jednym na każdy przedmiot. Naucz dziecko, jak korzystać z prostego plannera, zamiast zdawać się tylko na e-dziennik. Organizacja czasu dla ucznia to podstawa do sukcesu w tym wieku.

  • Nauka notowania (nie spisywania!): Pokaż, że notowanie to nie przepisywanie. Naucz skrótów, strzałek i podkreśleń. Pomóż dziecku w przejściu od "dawania wiedzy na tacy" do aktywnego przetwarzania informacji. To wzmacnia samodzielność w nauce.

  • Monitorowanie, nie odrabianie: Twoja rola to monitor, nie wykonawca. Zapytaj: "Co masz zadane na jutro? Od czego zaczniesz? Czy coś Cię martwi w tym zadaniu?". Naucz motywować dziecko do nauki poprzez stawianie małych, osiągalnych celów.

 

Sygnały alarmowe: kiedy pora na wizytę w Poradni?

 

Niezależnie od tego, czy dziecko idzie do klasy 1, czy 4, niektóre objawy powinny zapalić czerwoną lampkę i skłonić do konsultacji ze specjalistą. Warto pamiętać, że zwykła trema mija po kilku dniach. Jeśli problem się utrzymuje, może to być sygnał, że dziecko potrzebuje wsparcia.

 

 

 

Zwykła trema czy potrzeba diagnozy?

 

Skontaktuj się z psychologiem, gdy zauważysz:

  • Długotrwałe objawy psychosomatyczne: Codzienny, utrzymujący się ból brzucha, głowy, nudności, które ustępują, gdy tylko ogłosisz, że dziś zostaje w domu.

  • Nasilone zachowania regresywne: Powrót do moczenia nocnego, ssania kciuka, napady złości u starszego dziecka.

  • Izolacja i wycofanie: Dziecko nie chce rozmawiać o szkole, unika kolegów, rezygnuje z ulubionych zajęć.

  • Trwała odmowa pójścia do szkoły: Trwa dłużej niż tydzień, a lęk jest paraliżujący.

  • Wyraźne trudności w nauce, które pojawiły się nagle, zwłaszcza w klasie 4: Pomimo wysiłków i pracy w domu, dziecko nie radzi sobie z czytaniem, pisaniem, czy liczeniem. To może być moment ujawnienia się dysleksji, dysgrafii lub innych specyficznych trudności, które wymagają diagnozy.

 

Pamiętaj: Klasa 4 to moment, w którym często po raz pierwszy diagnozujemy trudności, które były maskowane w klasach 1-3. Nie czekaj, aż problem się skumuluje. Wczesna diagnoza dysleksji Warszawa (lub innej trudności) jest ważna dla przyszłego sukcesu dziecka.

 

Nie zwlekaj – skorzystaj ze wsparcia Poradni Centrum Akson

 

Jeśli mimo Państwa starań lęk przed szkołą w Warszawie (i jej okolicach) utrzymuje się, a trudności w nauce dezorganizują życie rodzinne, to znak, że nadszedł czas na pomoc specjalistów.

 

Nasza Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna "Centrum Akson" w Warszawie oferuje kompleksowe wsparcie:

 

Zaufaj swojemu rodzicielskiemu instynktowi

 

Bycie rodzicem to trudny zawód, szczególnie we wrześniu. Najważniejsze, co możesz dać swojemu dziecku w okresie adaptacji szkolnej, to cierpliwość, bezwarunkowa akceptacja i poczucie, że dom jest bezpieczną przystanią.

 

Jesteśmy tu po to, by Was w tym wspierać. Zapraszamy do kontaktu. Razem sprawimy, że adaptacja do szkoły będzie łagodniejsza, a wrzesień stanie się początkiem wspaniałej edukacyjnej przygody.

 

Zadzwoń lub napisz do nas i umów się na konsultację z psychologiem dziecięcym lub pedagogiem!