BM GROUP SP.Z.O.O NIP:1133112135 al. Stanów Zjednoczonych 26a, Warszawa
Rejestracja tel. :
Poniedziałek-Piątek
9:00-21:00
Placówka czynna:
Poniedziałek - Piątek
12:00 - 21:00
al. Stanów Zjednoczonych 26a
03-964 Warszawa
Wrzesień. Dla większości rodziców to mieszanka ulgi i… narastającego niepokoju. Z jednej strony cieszymy się, że wakacyjny chaos dobiegł końca, z drugiej — z niepokojem obserwujemy swoje dzieci. Czy poradzą sobie z nowymi wyzwaniami? Czy adaptacja do szkoły/przedszkola przebiegnie gładko? Oczekujemy, że powrót do rutyny będzie prosty, ale rzeczywistość bywa o wiele bardziej złożona. Nawet jeśli dziecko na pozór jest radosne, stres związany ze zmianą dotyka zarówno najmłodszych, jak i tych, którzy wkraczają w kolejny, poważniejszy etap edukacji.
Jako specjaliści, wiemy, że w cyklu edukacyjnym dziecka istnieją dwa ważne, najbardziej wymagające progi: wejście w pierwszą klasę oraz przejście do klasy czwartej. Oba te momenty wymagają od dziecka ogromnej mobilizacji, a od rodziców — szczególnej czujności i wsparcia. Zrozumienie, co dzieje się w głowie dziecka we wrześniu, to pierwszy krok do zminimalizowania lęku przed szkołą i zapewnienia mu dobrego startu.
Przekroczenie progu szkoły podstawowej to kolosalna zmiana. Przedszkolny luz, zabawa i jedna, kochana „Pani” odchodzą w niepamięć. Pojawia się system, ławki, dzwonki i potrzeba dłuższego skupienia. To wyzwania, które dla 6- czy 7-latka bywają przytłaczające.
Wyzwania pierwszoklasisty:
Zmiana otoczenia i rutyny: Większa grupa, nowe zasady, potrzeba bycia cicho i skupionym przez dłuższy czas.
Wymóg samodzielności: Trzeba samemu się spakować, pamiętać o śniadaniu, znaleźć salę.
Wzrost lęku separacyjnego: Po wakacjach lęk przed rozstaniem często wraca ze zdwojoną siłą, prowadząc do fizycznych dolegliwości, takich jak ból brzucha.
Praktyczne sposoby wspierania adaptacji:
Rytuał pożegnania (krótki i ciepły): Ustalcie krótki, ale ciepły i konkretny rytuał (np. jeden uścisk, dwa całusy, zdanie: „Baw się dobrze, wracam po Ciebie po obiedzie”). Unikaj przeciągania rozstania – to tylko wzmacnia lęk przed szkołą wrzesień. Dziecko musi wiedzieć, że ufasz mu, że sobie poradzi.
Strefa bezpiecznej rutyny w domu: Przywróćcie stałe godziny snu i posiłków. Rutyna to dla małego dziecka poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności. To fundament, który pozwala mu zmierzyć się z chaosem szkolnym.
Rozmowa o emocjach: Daj przestrzeń na smutek, złość i lęk. Powiedz: „Rozumiem, że Ci ciężko. Szkoła jest nowa. Też byłem/byłam zestresowana. Ale poradzisz sobie, wierzę w Ciebie”. Nazywanie trudnych emocji jest pierwszym krokiem do ich regulacji.
Czwarte piętro edukacji: Jak przejść z nauczania początkowego do świata przedmiotów
O ile adaptacja w klasie 1 jest wyzwaniem emocjonalnym i środowiskowym, o tyle klasa 4 to skok w wymaganiach czysto dydaktycznych i organizacyjnych. W wieku 10-11 lat dziecko staje w obliczu rewolucji:
Wielu nauczycieli: Koniec z jedną, stałą Panią. Teraz jest Pani od polskiego, Pan od historii... Każdy z innymi wymaganiami i stylem pracy.
Organizacyjny chaos: Konieczność pamiętania o wielu podręcznikach, zeszytach, terminach i pracach domowych. To moment, w którym ujawniają się trudności w 4 klasie związane z funkcjami wykonawczymi.
Wzrost wymagań: Materiał staje się abstrakcyjny, pojawia się oczekiwanie samodzielności w planowaniu i odrabianiu lekcji.
Wsparcie dla czwarteklasisty:
System "teczki" i plannery: Pomóż dziecku w organizacji. Stwórzcie system kolorowych teczek lub segregatorów – po jednym na każdy przedmiot. Naucz dziecko, jak korzystać z prostego plannera, zamiast zdawać się tylko na e-dziennik. Organizacja czasu dla ucznia to podstawa do sukcesu w tym wieku.
Nauka notowania (nie spisywania!): Pokaż, że notowanie to nie przepisywanie. Naucz skrótów, strzałek i podkreśleń. Pomóż dziecku w przejściu od "dawania wiedzy na tacy" do aktywnego przetwarzania informacji. To wzmacnia samodzielność w nauce.
Monitorowanie, nie odrabianie: Twoja rola to monitor, nie wykonawca. Zapytaj: "Co masz zadane na jutro? Od czego zaczniesz? Czy coś Cię martwi w tym zadaniu?". Naucz motywować dziecko do nauki poprzez stawianie małych, osiągalnych celów.
Niezależnie od tego, czy dziecko idzie do klasy 1, czy 4, niektóre objawy powinny zapalić czerwoną lampkę i skłonić do konsultacji ze specjalistą. Warto pamiętać, że zwykła trema mija po kilku dniach. Jeśli problem się utrzymuje, może to być sygnał, że dziecko potrzebuje wsparcia.
Skontaktuj się z psychologiem, gdy zauważysz:
Długotrwałe objawy psychosomatyczne: Codzienny, utrzymujący się ból brzucha, głowy, nudności, które ustępują, gdy tylko ogłosisz, że dziś zostaje w domu.
Nasilone zachowania regresywne: Powrót do moczenia nocnego, ssania kciuka, napady złości u starszego dziecka.
Izolacja i wycofanie: Dziecko nie chce rozmawiać o szkole, unika kolegów, rezygnuje z ulubionych zajęć.
Trwała odmowa pójścia do szkoły: Trwa dłużej niż tydzień, a lęk jest paraliżujący.
Wyraźne trudności w nauce, które pojawiły się nagle, zwłaszcza w klasie 4: Pomimo wysiłków i pracy w domu, dziecko nie radzi sobie z czytaniem, pisaniem, czy liczeniem. To może być moment ujawnienia się dysleksji, dysgrafii lub innych specyficznych trudności, które wymagają diagnozy.
Pamiętaj: Klasa 4 to moment, w którym często po raz pierwszy diagnozujemy trudności, które były maskowane w klasach 1-3. Nie czekaj, aż problem się skumuluje. Wczesna diagnoza dysleksji Warszawa (lub innej trudności) jest ważna dla przyszłego sukcesu dziecka.
Jeśli mimo Państwa starań lęk przed szkołą w Warszawie (i jej okolicach) utrzymuje się, a trudności w nauce dezorganizują życie rodzinne, to znak, że nadszedł czas na pomoc specjalistów.
Nasza Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna "Centrum Akson" w Warszawie oferuje kompleksowe wsparcie:
Konsultacje psychologiczne w zakresie lęku przed szkołą i problemów adaptacyjnych.
Diagnoza specyficznych trudności w nauce (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia).
Terapia pedagogiczna i psychoterapia dla młodzieży i dzieci.
Bycie rodzicem to trudny zawód, szczególnie we wrześniu. Najważniejsze, co możesz dać swojemu dziecku w okresie adaptacji szkolnej, to cierpliwość, bezwarunkowa akceptacja i poczucie, że dom jest bezpieczną przystanią.
Jesteśmy tu po to, by Was w tym wspierać. Zapraszamy do kontaktu. Razem sprawimy, że adaptacja do szkoły będzie łagodniejsza, a wrzesień stanie się początkiem wspaniałej edukacyjnej przygody.